tirsdag, april 03, 2007

"KREATIVITET" I KAMERUN!?


Maternelle er en førskole, og ungene lærer å skrive tall og bokstaver. Maternelle er obligatorisk fra 5 år, hvis de begynner rett på barneskolen vil det bli vanskelig for barna å henge med. Temaet for mars er bursdag – l’anniversaire, og ungene lærer forskjellig med utgangspunkt i temaet. Deriblant tegning. En dag skulle de tegne et lys. Lærerinna tegna da nøye opp tavla hvordan et stearinlys ser ut, og forklarte hvordan de skulle gå fram. Først ei vertikal linje, så ei ny vertikal linje parallelt med den andre. Så er det en horisontal linje i kvar ende. Deretter en liten vertikal linje på toppen – veken -, før ein tegner flammen. Ungene var storfornøyd og fant fram småtavlene. Jeg og maitressen gikk da rundt og kontrollerte tegningene. Deriblant var det noen unger som glemte veken, eller plasserte den et heilt anna plass. Slikt må man være nøye med, ellers blir det ikke et skikkelig lys!I dag skulle ungene få fargelegge en kake. 5 – 6 unger i gangen fikk et ark med ei oppstensilert tegning av ei kake. Maitressen hadde da på forhånd vist hvordan og hvor man skulle fargelegge. Så kunne de tegne i vei! Ja, det vil si fargelegge kaka og toppen av kaka. Noen unger fargela kaketallerkenen(ja, faktisk!), noe de hadde fått TYDELIG beskjed om at de ikke skulle gjøre. Det er visse regler for hvordan man fargelegger, og de kan ikke brytes uten videre. Noen unger fargela utafor strekene også, sjøl om de visste veldig godt at det skulle man ikke gjøre.Fra mitt norske synspunkt var det undertrykking av barns kreativitet og en demper på tegnegleden til ungene. Men de var såre fornøyd de, med å tegne stearinlys etter oppskrift og fargelegging av kake, og viste stolt fram resultatet etterpå. Men jeg kan ikke nekte for at det er litt vittig at man gir treåringer reprimande fordi vedkommende tegna utafor streken!

Ingen kommentarer: