tirsdag, januar 29, 2008

På jobb i Bangkok

Karin skriver:


Tirsdag, onsdag og torsdag fram til lunsj er jeg på Immanuel Day Nursery, en førskole for barn fra 3-6 år. Jeg er i andre klasse, der det er litt under 20 barn på fem år. I mai begynner disse i tredje, her har man "sommerferie" i april og halve mai. Om morgenen er det samling for andre og tredjeklasse, med litt undervisning, sanger på thai og engelsk, en lek etc. Så er det dopause, før det er samling for alle klassene klokka ni. Da er det oppstilling, flaggheis og kongesang (da står de på sitt roligste), sanger og bittelitt undervisning. Så er det melkepause, før klassene har en time undervisning. Hver dag har jeg en halvtime engelsk med dem, to dager med andreklasse og en dag med tredje. De er så gira! Nå hilser de i vei og sier hva de heter, og når de bygger med duplo ramser de opp fargene på klossene. Veldig motiverende. Etter undervisningen er det leking fram til lunsj, så er det tannpuss og soving. Tirsdag har andreklasse sportsdag (da er det gule uniformer i stedet for den vanlige røde og hvite) med leking oppe på takterrassen. Fredag er jeg på Lovsangshjemmet, en barnehage for unger fra 6 måneder-3 år. Her går det stort sett i å leke med og klemme på ungene, samt tørke snørrete neser titt og ofte. Klokka ni er det flaggheis og kongesang her også, og så har de samlingsstund hver dag. Mellom samlingsstund og lunsj har vi sansemotorikk på fredager, det er gøy! Da er det trampoline, krypetunell, basketball og andre aktiviteter. Etter lunsj er det soving.
Tirsdager er jeg og Lise på ettermiddagsaktiviteter her. Da er det frilek og engelskundervisning. Ungene er fra 4-5 år og opp til tidlig i tenårene. Jeg prøver å lære dem nyttige ord og fraser, og plukke av dem mindre bra ord som "fuck you". Noe engelsk har de da lært på egenhånd.
Onsdager er vi alle sammen på ettermiddagsaktiviteter, det er formingsdag. Til nå har vi malt, perlet og lekt med Play Doh. I tillegg er det leking.


Ingen kommentarer: